De bank dient bij de dienstverlening zorgvuldig te handelen. Dat houdt in dat de bank rekening moet houden met de belangen van de klant, en daarbij dient de bank rekening te houden met de ervaring van de klant, de financiële situatie van de klant, de kennis van de klant.
De bank dient uiteraard ook voldoende informatie te verstrekken aan de klant, zoals omtrent de dienst die de bank verleent of het product dat de bank verkoopt.
De bank moet zich actief opstellen en zich verdiepen in de klant: wat is het kennisniveau? Wat is zijn/haar financiële positie?
Zorplicht bank
In de wet staat de zorgplicht van de bank in artikel 7:400 Burgerlijk Wetboek.
Adviesrelatie
Als de relatie een adviesrelatie is, dan zal de zorgplicht niet vergaand zijn.
Vermogensbeheerrelatie
Als de realtie een vermogensbeheerrelatie is, dan zal de zorgplicht zwaarder zijn.
Schadeplichtigheid
De bank, of een tussenpersoon, is aansprakelijk voor de door hem/haar veroorzaakte schade, indien deze de bank of tussenpersoon valt toe te rekenen. Voor een onjuist advies of een onvolledig advies, is de bank aansprakelijk indien u daardoor schade lijdt.