In Europees verband zijn afspraken gemaakt, om de consument hiertegen te beschermen.
In Europese regelgeving (Verordening 261/2004) is vastgesteld, dat luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn om in bepaalde gevallen van vertraging een schadevergoeding aan passagiers te betalen. Tenzij sprake is van overmacht of buitengewone omstandigheden bij de luchtvaartmaatschappij.
Deze Verordening gaat, behalve over vertraging, ook over instapweigering en annulering van vluchten. Dit artikel gaat alleen over vertraging.
Belangrijk is, dat enkel bepaalde vluchten (lijndienstvluchten en chartervluchten) vallen onder de vergoedingsverplichting.
- vluchten vanuit een EU-luchthaven (ongeacht met welke vliegmaatschappij)
- vluchten vanuit een luchthaven buiten de EU naar een luchthaven binnen de EU (enkel als u vliegt met een maatschappij die in de EU de hoofdvestiging heeft)
- u heeft een geldig ticket
- u bent op tijd ingecheckt
- u heeft uw boeking zo nodig tijdig bevestigd
Vlucht in kilometers vertraging vergoeding
tot en met 1500 3 uur of meer € 250
meer dan 1500 3 uur of meer € 400
3500 of meer (van/naar land buiten EU) 3 uur vertraging of meer € 300
4 uur vertraging of meer € 600
Naast deze financiële vergoeding heeft u soms ook recht op bijvoorbeeld een gratis maaltijd of overnachting.
Door met name het zogeheten Sturgeon-arrest van het Europese Hof van Justitie is duidelijk dat de luchtvaartmaatschappijen zich aan de Verordening 261/2004 dienen te houden, en moeten betalen bij forse vertragingen. Uitgezonderd is overmacht voor de luchtvaartmaatschappij, en in diverse uitspraken is in de afgelopen jaren komen vast te staan wat daar wèl onder valt, en wat niet. Voorbeelden van overmacht zijn oorlog, een orkaan en een as-wolk van een vulkaan.
Weinig passagiers zijn zich bewust van hun rechten. Er wordt slechts bij een klein deel van de flink vertraagde vluchten aanspraak op de vergoeding gemaakt. Terwijl het zo eenvoudig is, om met een standaardbrief uw vergoeding te claimen! En de bedragen zijn de moeite waard. Stel bij vertraging van 3 uur of meer de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk, en maak aanspraak op een vergoeding, als u aan de voorwaarden voldoet.
Schrijf uw brief (met aangetekende verzending) direct na uw vlucht, omdat uw aanspraak snel verjaart. De hoofdregel in Europese regelgeving is 2 jaar, maar er gelden kortere en langere verjaringstermijnen voor diverse landen binnen de EU. Dus schrijf daags na thuiskomst de brief, dan heeft u ook uw reisdocumenten en allerlei documentatie zoals boarding passes en bonnetjes nog voorhanden. Die dient u overigens goed te bewaren, als bewijs.
Laat u niet afschrikken door een weigering van de luchtvaartmaatschappij om een schadevergoeding aan u te betalen, en laat door een advocaat beoordelen of het zinvol is om naar de rechter te stappen!