Het komt voor dat incassobureau’s op een onjuiste manier consumenten onder druk zetten.
Natuurlijk mogen zij namens hun opdrachtgever u vragen om alsnog tot betaling over te gaan, als er sprake is van een achterstallige betaling. Als u niet heeft betaald, wat u had moeten betalen, is dat volkomen terecht.
Wat niet terecht is, is dat zij dreigen met maatregelen, waar zij helemaal geen bevoegdheid toe hebben. Zij dreigen er soms mee om bij u beslag te leggen. In Nederland zijn alleen deurwaarders (te vinden op http://registergerechtsdeurwaarders.nl) bevoegd om beslag te leggen. En dat mogen deurwaarders niet zomaar doen. Zij zijn als deurwaarder als openbaar ambtenaar door de Koning benoemd, en hebben speciale wettelijke bevoegdheden. Inassobureau’s hebben die speciale bevoegdheden niet.
Deurwaarders zijn aan allerlei gedragsregels en beroepsregels gebonden, en moeten zich strikt houden aan de wet. Doen deurwaarders dat niet, dan staan hen tuchtsancties te wachten, die erg zwaar kunnen zijn. Incassobureau’s zijn niet aan die strenge regels gebonden, en dreigen er soms op los. Als consument schrikt u daar natuurlijk van, en dat is ook hun bedoeling.
De Consumentenbond ontvangt dan ook veel klachten over de gang van zaken bij incassobureau’s. Heeft u ook zo’n klacht? Meld het bij de Consumentenbond, dan kan er wat aan gedaan worden.