Sinds 13 juni 2014 is de Richtlijn Consumentenrechten van kracht voor alle webwinkels in de Europese Unie (EU). Aan deze Richtlijn moeten webwinkels voldoen.
In de Richtlijn staan bijvoorbeeld bepalingen over het retourneren van een bestelling. Aan de klant moet een standaard herroepingsformulier worden aangeboden, zoals dat is opgesteld in de Richtlijn, dat de klant eenvoudig kan gebruiken om de aankoop te herroepen. De klant mag dat formulier gebruiken, maar kan desgewenst natuurlijk ook een brief sturen. In de mail ter bevestiging van de aankoop moet een herroepingsformulier worden aangeboden, en bij het leveren van het product eveneens.
Het is niet voldoende als de webwinkel een mogelijkheid biedt om een herroepingsformulier aan te klikken. Als de webwinkel zich niet aan deze verplichting houdt, heeft dat gevolgen. De consument heeft dan een herroepingsrecht van 12 maanden, en niet van 14 dagen.
Een consument heeft een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Aan de consument mag, enkele uitzonderingen daargelaten, niet een kortere termijn dan 14 dagen worden aangegeven.
De kosten van het door de consument retour zenden van het product, komen voor rekening van de webwinkel, als de webwinkel de kosten van retourzending niet heeft aangegeven. Als er voor de consument kosten zijn verbonden aan het retourneren van een product, dan dient de webshop dat dus uitdrukkelijk aan de consument aan te geven.
Doet de webshop dat niet, dan moet de webwinkel de kosten van retourzending dragen. Natuurlijk moet de webshop ook de kosten van een retourzending dragen, als dat zo al is overeengekomen, bijvoorbeeld doordat de webshop het op de website meldt.
Nadat de consument de aankoop heeft herroepen, heeft hij/zij nog 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk te retourneren. Deze maximale periode van 14 dagen, komt bovenop de maximale periode van 14 dagen om te herroepen.
Een webshop moet de aankoopkosten terug betalen, binnen 14 dagen na de herroeping (dus niet binnen 14 dagen of enige andere termijn na het terugontvangen van het product door de webshop), als deze kan aantonen het product al terug heeft gestuurd.